Lydvandringer

Fortællinger fra kirkerne i Næstved Provsti

Danmark ville ikke være Danmark uden de mange smukke, nye og gamle kirker, som lyser os i møde, hvor end vi ser hen. Bygningerne har dyb betydning for den danske folkesjæl og her kan vi få sat vores liv i et stort perspektiv; mærke det liv der er levet her før os og tænke på de generationer der kommer efter os.

Kirkerne gemmer hver især på hemmeligheder - særlige fortællinger om mennesker eller genstande der har haft betydning for kirken. Og som er hemmelige i den forstand at de ikke er nedskrevet, men går fra mund til mund, fra generation til generation igennem kirkens historie.

Det er disse fortællinger vi deler med dig via lydvandringerne.

Tag ud og besøg kirkerne, lyt til fortællingerne imens du er tilstede og mærk den helt særlige stemning som du kun finder i kirkens rum.

Næstved Provstikontor

Vallensved kirke er et levende hus, fyldt med liv. Nogle af dem har en helt særlig historie: Under det nordlige vindue i kirken er der en bænk, hvor Erik Jensen altid var at finde, når der var gudstjeneste. Hør bl.a. fortællingen om, hvordan Eriks historie endte med at bidrage til kirken.

Se stedet og lyt til historien i kirkens rum. Find vej:
Vallensved Kirke, Vallensved Bygade 39, 4700 Næstved